Waarom een digitale menukaart beter is dan een papieren – 7 voordelen

Een digitale menukaart is beter dan een papieren! Niet voor ons, maar voor jou en je klanten. Hoe werkt dit? Wat zijn de voordelen? En hoe schakel je zo’n digitale menukaart in in je zaak? Lees er alles over…

(leestijd: 5 minuten)

Hoe werkt de digitale menukaart

Een digitale menukaart werkt met een QR-code die je in je zaak hebt liggen. Deze kan aan de muur hangen of op de tafels liggen of plakken. Als klanten de kaart willen raadplegen scannen ze deze in met hun smartphone. Vervolgens verschijnt jouw menukaart op hun scherm.

Voordelen voor jou

Corona-proof

De heropening van de horeca is iets waar iedereen lang naar uit heeft gekeken. We willen natuurlijk dat de horeca voor goed open blijft. En hiervoor zullen we onze manier van werken moeten aanpassen. De hele klantenervaring moet corona-proof zijn. En dan is de digitale menukaart de beste vriend van jouw zaak. Want deze moet niet doorheen verschillende handen gaan.

Minder gedoe

Papieren menukaarten ontsmetten vergt tijd. Papieren menukaarten van en naar de tafels brengen kost tijd. Papieren menukaarten aanpassen en al je boeken of kaarten gaan vervangen kost tijd. Kortom het onderhouden van papieren menukaarten is een heel gedoe. En met een digitale kaart heb je dit niet. Een druk op de knop en je menukaart is aangepast in héél je zaak. Wil je de kaart wekelijks, of zelfs dagelijks aanpassen? Een makkie.

Je speelt in op de evolutie in klantengedrag

Corona veranderde de klant en de klant veranderde de bestelcultuur. Wat als normaal beschouwd werd vroeger, een papieren menukaart openen en wachten tot een ober komt om de bestelling op te nemen, wordt al snel als achterhaald beschouwd. De status quo wordt gechallenged in ruil voor een betere, leukere en snellere klantenervaring. Pop-up bars nemen het voortouw in deze evolutie en velen andere zaken volgen.

Wist je trouwens dat meer dan 90% van de Vlamingen ondertussen een smartphone heeft? Kijk eens rond in je zaak, je zal al snel merken dat de kopjes richting het scherm buigen. Het zijn al lang niet meer de jongere generaties die hierin bedreven zijn. Iedereen GSM’t. Veel klanten zijn helemaal digitaal en willen alles instant. Wachten tot een ober tijd heeft om een menukaart te brengen past niet in dit plaatje. Een drankje of hapje kunnen kiezen op je eigen smartphone? Dat is nog eens een zaak die helemaal mee is.

Zaken die hierin meegaan hebben een voorsprong ten opzichte van de concurrentie. En niemand hoeft bang te zijn dat het persoonlijke karakter van zijn zaak zal verdwijnen. Mensen bezoeken nu eenmaal horeca voor het sociale karakter maar ze willen wel bestelgemak. 

Je bespaart geld en het brengt meer op

Papieren menukaarten worden soms gestolen, verslijten of worden vuil. Ze vervangen kost geld. Dit probleem heb je niet met gratis digitale menukaarten. Je moet je kaarten ook niet telkens naar de tafels brengen waardoor je misschien wel op personeel bespaart.

Een digitale menukaart is altijd voorhanden. Het is logisch dat hierdoor meer impulsaankopen gebeuren door klanten want als de kaart altijd voorhanden is, is de drempel naar bestellen veel lager.

Goed voor het milieu

Red bomen. Vervang je papieren menukaart door een digitale!

Meer ruimte op je tafel

Heb je kleine tafels? Dan is een digitale menukaart een handige plaatsbesparing!

Het is leuker voor je klanten

Jouw zaak doet er allicht alles aan om je klanten een leuke ervaring te geven. Je staat er misschien niet bij stil maar dit zijn maar enkele frustraties waar klanten vaak mee te maken krijgen:

  • Je klant komt in groep toe maar er zijn niet genoeg menukaarten voorradig en een deel van de klanten moet wachten alvorens de kaart te kunnen raadplegen
  • Je klant komt aan en er ligt geen menukaart op de tafel. Hij of zij moet wachten tot er een ober een menukaart komt brengen
  • Je klant wil opnieuw bestellen maar de menukaart is al weggehaald

In al deze gevallen biedt een digitale menukaart een oplossing. Verder zijn er ook digitale menukaarten die intelligent zijn. Afhankelijk van wat de klant graag eet of drinkt wordt de kaart dynamisch samengesteld. Iedere klant krijgt dus een eigen gepersonaliseerde menukaart. En als klanten wat ze graag eten en drinken bovenaan een kaart zien staan gaan ze allicht ook sneller en of meer bestellen wat jouw zaak ten goede komt. 

Hoe schakel ik over naar een digitale menukaart?

Gratis opties

  1. Je uploadt je menukaart in bvb pdf of word-formaat naar https://www.qr-code-generator.com/ en daarna genereer je je code. Je drukt de codes af en legt ze in je zaak. Voordeel? Het is snel. Grootste nadeel is dat een menukaart in pdf- of Word-formaat niet gemaakt is voor smartphones. De kaart moeten klanten downloaden. Klanten moeten dus met hun vingers moeite doen om de tekst hierop te vergroten. Het is ook een statische kaart die niet gepersonaliseerd kan worden en updaten is lastiger.
  2. Je informeert bij de leverancier van je kassasysteem. Misschien dat deze gratis opties aanbiedt
  3. Je maakt gebruik van Garçon, dé gratis digitale menukaart van opcafegaan.be. Deze gratis professionele digitale menukaart beheer je in je opcafegaan account. Je moet dus niet langer je menukaart ingeven in een word-document. De kaart is een beetje zoals een website, die past zich aan aan het scherm van de smartphones van je klanten. Je kan al je drank- en eetcategorieën eenvoudig ingeven alsook suggesties. Klik op onderstaande knop om een account te creëren en een digitale menukaart aan te maken.