Verkoop 25% meer van een bepaald drankje of hapje, dankzij deze bewezen menukaarttechniek!

Gebruik jij gedetailleerde beschrijvingen op je menukaart?

Twee academische studies van de Cornell Universiteit en de Universiteit van Illinois onderzochten hoe klanten omschrijvingen op menukaarten inbeeldden en het effect van deze omschrijvingen op hun bestelgedrag.

Volgens de studie bepalen 2 zaken het bestelgedrag van de klant:

  • De drank of het eten zoals het omschreven staat op je menukaart
  • De inbeelding van de klant, wat hij denkt te zullen krijgen

Gebruik details om menu-items beter te omschrijven zodat klanten goed kunnen inbeelden wat ze zullen krijgen.

Bijvoorbeeld
“Slaatje met geitenkaas” is niet meteen een omschrijving die ons doet watertanden.

Knapperig slaatje met geitenkaas van het huis
met spinazie, blauwe kaas, handgesneden tomaten, grondwitloof, julienne van jonagold met spekjes en mosterd-honing vinaigrette”

Dit tweede voorbeeld is exact hetzelfde product maar gewoon beter omschreven. Dit geeft een heel ander idee van wat er aangeboden wordt wat de kans dat een klant dit item bestelt veel groter maakt.

Hetzelfde geldt voor drank:
“Sangria” kan je snel verbeteren door er bvb “Sangria met vele verse stukjes appel, druif, sinaasappel, ananas, en mango” van te maken

Volgens de studie kan het uitbreiden en verbeteren van je menukaartomschrijving zorgen voor 25% meer verkoop.

Een extra tip is om te verwijzen naar lokale producten, stel als je die op de kaart hebt staan. Dit geeft aan dat je zaak veel aandacht schenkt aan versheid en milieu.

1 op 10 klanten zegt dat producten met een gedetailleerde omschrijving beter smaken en dat ze hier ook meer voor willen betalen dan producten met korte omschrijvingen.

Tijd om je menukaart tegen het licht te houden?

De volgende keer dat je je kaart aanpast, denk dan even na hoe je je menu-items kan omschrijven zodat je klanten watertanden en zeggen “dit wil ik!”

Bonus
Leg Garçon in je zaak, dé gratis digitale menukaart met QR’codes. Wij snappen het belang van goede menukaartomschrijvingen. Daarom vind je in je account onder het pijltje een veld voor Extra menukaartinfo!