Moet je de menukaart meteen wegnemen na de bestelling van een klant?

Neem jij na de bestelling van je klant de menukaart meteen weer weg? Of laat je ze liggen zodat klanten achteraf eenvoudig iets bij kunnen bestellen? Beiden hebben zo zijn voor- en nadelen. We overlopen ze even voor jou zodat jij de beste keuze kan maken voor je zaak.

Pro wegnemen

Meer ruimte op tafel

Een menukaart kan (te) veel ruimte innemen op de tafel van je klanten. Hierdoor is het natuurlijk vanzelfsprekend dat je ze weg legt.

Besparing want minder menukaarten nodig

Een menukaart laten maken kost natuurlijk tijd en geld. Het kan zijn dat je daarom ervoor kiest om een beperkt aantal menukaarten voorhanden te houden. Dan is het ook logisch dat je de kaart achteraf wegneemt want zo kan een andere klant erin kijken.

Anti-diefstal

Menukaarten worden soms gestolen in zaken. Om dit te voorkomen kan je ervoor kiezen om je menukaart na de bestelling weg te nemen.

Minder kans op besmeurde menukaarten

Laat je de menukaart gewoon op tafel liggen? Dan is de kans bestaande dat ze tijdens het eten besmeurd worden. Dat is natuurlijk niet aangenaam,

Pro laten liggen

Drempel verlagen voor extra bestellingen

Wanneer de menukaart nog op tafel ligt kunnen gasten eenvoudig wat extra bestellen. Stel dat ze bv. nog een extra biertje willen bij hun snack maar niet weten wat er allemaal op fles verkrijgbaar is dan helpt dit hen snel te laten kiezen. Op die manier ben je niet alleen klantvriendelijk maar verkoop je ook meer.

Contactgegevens bij de hand

Wil er iemand je zaak opnieuw bezoeken of je openingsuren bekijken? Deze staan natuurlijk ook in je menukaart.

En wat vinden wij?

De klant komt voor ons op de eerste plaats maar de kaart wegleggen heeft veel voordelen voor de eigenaar van de zaak. Wegleggen hoeft natuurlijk niet te zeggen dat je de kaart niet binnen handbereik kan laten. Er zijn bv. handige menukaarthouders die je aan de zijkant van een tafeltje kan hangen. Verder kan je ook een beknopte variant van de menukaart, bv. enkel dranken, op tafel laten staan in een klein houdertje. Een ander alternatief is om een groot krijtbord te voorzien in de zaak waar gasten eenvoudig nog enkele drankjes en suggesties vanaf kunnen lezen.

Best of both worlds zeg maar. 

En hoe doe jij dit in je zaak?