7 voordelen van een menukaart

De 7 voordelen van het werken met een menukaart

Nog heel wat horecazaken werken anno 2022 zonder menukaart. Wij als menukaart ambassadeurs vinden dat uiteraard jammer ;-).  Het lijkt een logische keuze. “Waarom een menukaart leggen als onze klanten weten wat we aanbieden?.” 

7 voordelen van een menukaart
Ontdek de voordelen van een menukaart in je zaak.

Afhankelijk van de ligging van je zaak zal al snel 20% à 70% van je cliënteel bestaan uit passanten en occasionele bezoekers. Deze mensen kennen je aanbod niet en zijn je dankbaar moest er een kaart liggen.

“Als ze het niet weten kunnen ze het altijd vragen?” denk je hardop. Dat klopt! Uitleggen wat er allemaal voorhanden is kunnen we alleen maar aanmoedigen!

  • Maar je bent even afwezig en het personeel kent het aanbod minder goed van buiten
  • Of het is druk en je hebt geen tijd om ver uit te wijden over je aanbod
  • Of de klant durft niet te vragen wat er allemaal voorhanden is en bestelt wat teleurgesteld het eerste het beste wat in zijn of haar hoofd opkomt

Misschien weet je niet zo goed wat de meerwaarde is van een kaart. Wel we leggen het hier voor jou uit in deze ‘menukaart voordelen TOP 7’.

De 7 voordelen van het leggen van een menukaart:

  1. Een zaak met menukaart wordt als klantvriendelijker beschouwd dan een zaak zonder menukaart want dankzij de kaart kunnen klanten gemakkelijker kiezen wat ze willen eten of drinken
  2. Via de menukaart kan je bepaalde producten gemakkelijk uitlichten via suggesties, promo’s of acties
  3. Via je menukaart kan je extra info aan de klant geven. Bvb het wifi-paswoord, de geschiedenis van de zaak, betalingsopties,,…
  4. Een menukaart is een belangrijk uithangbord van je zaak en verhoogt de uitstraling ervan
  5. Door de menukaart slim op te stellen kan je klanten begeleiden richting producten met een hogere winstmarge
  6. Een menukaart verkoopt ook als jij er niet bent
    1. toelichting geven bij wat er voorhanden is, is zeker een meerwaarde, daar zijn wij van overtuigd. Maar het is niet genoeg. Je bent even naar toilet, je klant durft niet te vragen wat er is, klanten arriveren wat later en hebben je uitleg over wat er is gemist,… Met een menukaart worden zij toch geïnformeerd
  7. Een menukaart charmeert ook vaste klanten die blij zijn dat ze weten wat je allemaal aanbiedt. Ook zij willen soms eens iets nieuw proberen.

En wat met de nadelen?

Wel, er is 1 groot nadeel. Een menukaart onderhouden vergt tijd. En die is al zo kostbaar. Wij bij opcafegaan vinden dat je je menukaart in een handomdraai zou moeten kunnen aanpassen én dat zo vaak je wilt! Al is dat in de praktijk niet altijd mogelijk:

  • Je moet wachten op een drukker
  • wachten op een brouwerij of andere drankenleverancier
  • wachten op je graficus
  • wachten tot je zelf tijd hebt om het papier- en drukwerk te regelen

En voor je het weet zijn er een aantal dagen of weken voorbij. Zo is kort op de bal spelen met je kaart natuurlijk moeilijk!

Opcafegaan.be biedt met Garçon een betrouwbare oplossing: een gratis digitale menukaart met QR-code die je zelf zo vaak aanpast als je wilt. Prijzen wijzigen? Producten uitlichten? Promo’s voeren? In enkele seconden pas je je kaart overal flexibel aan. En bovendien gratis. Da’s handig! Leg jij binnenkort onze digitale menukaart in je zaak?