Bepaal wat voor zaak je wil zijn aan de hand van deze 3 vragen

In de buurt is er een karaokebar die ‘s middags broodjes verkoopt. Het is een nieuw concept maar er komt voorlopig weinig volk opdagen. Klanten zijn verward. Wat moet een karaokebar met broodjes?

Ken je cliënteel en weet wat je cliënteel wil. Het is beter om je potentieel te vergroten binnen je bestaande doelgroep dan krampachtig te proberen meer te verdienen door het concept van je zaak half aan te passen in de hoop dat je een nieuwe doelgroep zal aantrekken. Deze aanpak werkt zelden omdat zo je merkidentiteit verwatert.

Stel jezelf onderstaande vragen en zorg dat de propositie, wat je zaak belooft aan de klant, 100% goed zit

1. Wie zijn je klanten?

Ken je klanten. Zonder dat je je klanten door en door kent kan je geen promo’s voeren naar hen. Nemen we terug het voorbeeld van de karaokébar. Als zij zich volledig zouden richten op het karaokecircuit hebben ze 1 duidelijke propositie: bij ons kan je terecht voor een gezellige namiddag of avond karaoké. 1 duidelijke propositie is veel sterker dan dat je een gemixte boodschap moet brengen van broodjes op de middag en ‘s avonds karaoké. Een duidelijkere propositie zorgt ervoor dat je sneller top of mind zal zijn als mensen op zoek gaan naar een karaokébar. Want de identiteit, het merk, is veel sterker. 

2. Waarom bezoeken klanten jouw zaak?

Als je de vraag “waarom bezoeken klanten mijn zaak?” beantwoordt kom je meteen je sterktes te weten van je zaak. Komen jouw klanten voornamelijk in groep gezelschapspellen spelen? Dan weet je dat jouw sterkte het gezellige en relaxte karakter is van je zaak. Je zou dan bvb. een gezelschapspellen promo kunnen voeren door een foodsharing schotel in de kijker te zetten zoals porties gemengd, kaas- en salami- of tapasschotels,…

3. Wat doen jouw concurrenten?

Wat is er uniek aan jouw café of restaurant? Wat vind je bij jouw terug en niet bij de concurrentie? Maar nog belangrijker, wat doet de concurrentie anders dan jij? Wie beschouw jij als concurrent? In het geval van de karaokébar zijn andere karaokébars zeker een concurrent. Maar ook de bowlingbaan of het sportcafé kan een concurrent zijn. Wat doen zei anders en waarom? Het is belangrijk dat we de concurrentie niet klakkeloos kopiëren maar hun concepten kunnen wel inspirerend werken en ons op ideeën brengen. Als je weet wie je concurrent is weet je vaak ook snel wat voor zaak je zelf wilt zijn. 

Hopelijk zette deze drie simpele vragen je aan het denken. Weet dat klanten tegenwoordig vaak een beleving willen. Probeer hen die te geven. Verder is uniek zijn ook heel belangrijk. Probeer anders te zijn dan de anderen, origineel, de moeite waard om te bezoeken zeg maar.

Veel succes